Ko (örökkévalóság)

Most leírom a következő szabályt. Ennek neve ko, ami örökkévalóságot jelent japánul.

Ez az utolsó megjegyzendő szabály. Ha elolvastad ezt az oldalt, a go összes szabályát érteni fogod.

A ko fogalma kicsit bonyolultabb, mint az eddig leírt szabályok.
Sok sikert!


* Fehér itt nem válaszol.
Egy fehér kő atariban van. Üsd le!

Leütötted? Akkor figyelmesen nézd meg a táblát.

Egy olyan fekete követ fogsz látni, amit éppen most tettél atariba.
Úgy tűnhet, hogy ezt fehér leütheti ...

Mi fog történni, ha fehér meg is teszi?
Ez ugyanazt az állást eredményezi a táblán, mint ami két lépéssel ezelőtt volt.
Így hát fekete is és fehér is örökösen ütöget egy-egy követ!

Ezért tilosak az olyan lépések, amelyek ugyanazt az állást hozzák létre a táblán.
Ezt a fogalmat nevezik konak (örökkévalóságnak).

Ezen a táblán fehérrel is léphetsz. Próbáld csak leütni a középső fekete követ.
Ezután a Szabálytalan (ko)! üzenetet fogod kapni. Egyáltalán leütheti fehér a fekete követ?

Leütheti! Csak először valahová máshová kell lépnie.
Így ez egy másmilyen állást hoz létre a táblán. Tehát, visszaütheted a kóban lévő követ, ha egyszer valahol máshol léptél.

Lépj egyet fehérrel, tetszés szerinti helyre a fenti táblán.
Ugyanígy lépj egyet feketével is.

Most ismét fehér következik. Fehér most visszütheti a fekete követ.
Győződj csak meg róla a fenti táblán!

Ezután fekete következik. Nem ütheti vissza fehéret azonnal.
Győződj meg róla a táblán! A Szabálytalan (ko)! üzenetet fogod látni.
Fekete visszaütheti a követ, miután előbb máshol lépett, ahogy fehér is csinálta.

A fenti táblán feketével és fehérrel is léphetsz.
Értsd meg a ko tiltásának fogalmát, úgy hogy itt játszol!
Az Undo gomb megnyomásával visszaveheted a lépéseidet.


Hogyan jelenik meg a ko egy igazi csatában?

Nézz a bal oldalra! A felső szélen öt fekete kő halni készül.
Először üss le egy követ E8-ra lépve!
Nos, a ko harc elkezdődött!

Most az öt fehér kő van veszélyben, és fehér nem ütheti vissza a fekete követ D8-ra lépve, mert ez tilos a ko szabály miatt.

Tehát olyan helyre lép, amit fekete nem hagyhat figyelmen kívül. Ilyen az E2.
Mivel nyolc fekete követ ölnek meg, ha hanyagolják ezt a lépést, fekete kelletlenül bár, E1-re lép.

Most fehér D8-cal visszaütheti a kóban lévő követ.
Ezután fekete fog olyat lépni, amit fehér nem hanyagolhat el. Ilyen a B4. Ha fehér A4-gyel válaszol rá, akkor fekete E8-cal ismét visszaütheti a kóban lévő követ.

Ezt nevezzük ko harcnak.

Ez a ko harc akkor fejeződik be, amikor valamelyik fél a felül lévő öt kő megölésével hanyagolja az ellenfél fenyegetését.
A vesztes játékosnak az öt kő elvesztése igazán nagy veszteség.
Helyette két egymásutáni lépést tehet a másik helyen, ahol sokat nyerhet.

Ez a fontos: Ahhoz, hogy megnyerd a ko harcot, találd meg a fenyegetést - azt a helyet, ahol sokat nyerhetsz, két egymásutáni lépés megtételével. Ha az ellenfél ezt nem engedi, a ko harc folytatódik. Ha hanyagolja a fenyegetésedet, itt két egymásutáni lépést tehetsz, miközben az ellenfeled megnyeri a kót.


A ko bonyolult, mert a ko harc a teljes táblán sok stratégiai lépést foglal magába.
Kezdőknek: Jegyezd meg, hogy az olyan lépések tilosak, amelyek ismétlik az állást a táblán.

Ko animation Ez az animáció
Daniel Dheaud jóvoltából
jelenhetett meg.

Vagyis a ko szabály nem engedi, hogy ez a helyzet előálljon.

A ko nem csak egy megszorító szabály, hanem izgalmasabbá is teszi a gót.


Következő

Tartalom

   Elejére