Hogyan kezdődik egy játszma?

Mostanra már megérthetted, hogyan kell leütni a köveket.
Egy igazi játszma kezdetén azonban, olyan táblára kell megtenned a lépésedet, amin nincs semmi.

Először vess egy pillantást a hatalmas 19x19-es táblára és nézd meg, hogy nevezik az egyes területrészeit.

Amint látszik, a tábla négy sarkánál lévő területrészeket „sarok”-nak, két sarok közötti területrészt „oldal”-nak és a közepét „közép”-nek nevezik.
Ezek között a területek között nincs pontosan kivehető határvonal és ezeket az elnevezéseket csak az egyszerűség kedvéért használjuk.

Melyik területrészről indulva kezdenél lépni?


A go célja, annyi területet szerezni, amennyit csak lehet. A megnyitáskor meg kell próbálnod területet, azaz üres helyeket körülkeríteni.

A bal oldali ábrán két fekete csoport van: a bal-felső sarokban és a jobb oldalon lévő.
Mindegyik 9 üres helyet kerít körül, vagyis 9 pontot.

Középen egy fehér csoportnak szintén 9 pontja van. Ezeket az egyforma színű kövekkel teljesen körülkerített üres helyeket területeknek nevezik.

Nos, mindhárom fenti csoportnak 9 pont területe van. Számláld meg a körülkerítéshez szükséges köveket.

Emiatt, leghatékonyabban a sarokban tudsz területet körülkeríteni, míg középen a legkevésbé hatékonyak a területek.

Tehát a játék kezdetén mindkét fél a tábla sarkait próbálja hatalmába keríteni. Szinte sohasem láthatsz középre tett lépéseket ilyenkor.


Ez egy valódi játszma, amit két hivatásos játékos játszott.
Kérlek kísérd figyelemmel hogyan folyt a játszma, a „>” gomb nyomkodásával.
Csak az első 20 lépést mutatjuk be.

Láthatod, hogy az első négy lépést a négy sarok közelébe tették és utána terjeszkedtek az oldalak mentén.
Ebben a játszmában nem ütköznek a kövek és a játék nagyon nyugodtan kezdődött.

Milyen az „erőegyensúly” a 20 lépés megtételével?

A feketével sötétített részek azt a területet jelentik, ahol fekete erős, a fehérrel világosított területek pedig azt, ahol fehérnek van nagyobb befolyása.
Ígyhát minden sarok és oldal lazán feketéhez, vagy fehérhez tartozik.
Ennek ellenére még nem dőlt el határozottan - bármikor lehet még „behatolás”.

Ha csak a sarkokat és az oldalakat próbálod meghódítani, mert azokat könnyebb megszerezni, késni fogsz a tábla közepe felé való fejlődésben.
Ha pedig egyáltalán nincs köved középen, ez nagy hátrány lesz, amikor egy harc kezdődik, mivel a középen lévő köveknek minden irányban hatásuk lehet, ami valóban hasznos.

Ezeket a stratégiákat, a játék megnyitásában „fuszeki”-nek nevezzük.


Következő

Tartalom

   Elejére