Ennek az igazságtalanságnak a kiegyenlítésére, fehér néha komi-nak nevezett pót pontokat kap, a területek számolásakor, a játék végén.
Ez a pótlék általában 5.5 pont. Ez azt jelenti, hogy a kezdés értékét 5.5 pontnak
tekintik.
A hozzáadott fél pontot a döntetlenek elkerülése érdekében vezették be.
Például, ha feketének 6 ponttal több területe van, mint fehérnek, fekete nyer 0.5 ponttal.
Ha feketének 5-tel több pontja van, mint fehérnek, fehér nyer 0.5 ponttal.
A go régi napjaiban nem volt komi rendszer. Ahogy egyre többen ismerték fel fekete előnyét, bevezették a komit.
A komi mértéke az idők folyamán változik. Amikor bevezették a japán hivatásos játszmákban,
4.5 pont volt.
Ennek ellenére feketének még mindig több esélye volt a győzelemre, így a komit 5.5 pontra
növelték.
(Napjainkban, 2002-ben hallani olyan híreket, hogy 6.5 pontra fogják emelni a komit.
A ford.)
Ezzel a komi rendszerrel a góban szinte soha sincs döntetlen játszma, izgalmasabb és igazságosabb lett.
Előnyadásos (hendikep) játszmákban mindig a gyengéb játékos játszik feketével és az erősebb fehérrel.
Fekete elhelyezi az előnyköveket a kijelölt pontokra és fehér lépi meg az első lépést.
Az előnykövek száma tükrözi a két játékos közötti különbséget.
Ha a gyengébb játékos 5 kju és az erősebb 2 kju, 3 kő előnyt kellene adni.
Az előnykövekkel feketének a játék minden szempontjából előnye van - támadás, védekezés, terület körülkerítése, stb.
Mondják, hogy egy előnykő egyenértékű 10 pontnyi területtel.
Tehát, ha egyenlő játszmát játszanánk és 50 ponttal veszítenél, egy 5 köves előnyadásos játszma volna megfelelő ahhoz, hogy mindkettőnknek egyenlő esélyt adjon a győzelemre.
Az előnykövek helyzete hagyományosan meghatározott, az alábbiak szerint:
9 kő előny:
|
8 kő előny:
|
7 kő előny:
|
6 kő előny:
|
5 kő előny:
|
4 kő előny:
|
3 kő előny:
|
2 kő előny:
|
Az előnyadásos játszmákkal - a szabály megváltoztatása nélkül - mindenki élvezi a go játékot, egyenlő nyerési eséllyel, attól függetlenül, hogy mennyire különbözik a játékosok ereje.